سرویس و تعمیر کولرگازی
نوشته شده توسط : navak pendar

کویل گرمایش داکت اسپیلت

در ادامه مقاله سرویس داکت اسپیلت به سراغ کویل گرمایش داکت اسپیلت می رویم.

گرمایش داکت اسپیلت از طریق کویل گرمایش صورت می گیرد.

عملکرد گرمایشی داکت اسپلیت به دو صورت انجام می گیرد.

گرمایش این سیستم ها به نحوی ست که یک کویل آب گرم در کنار یونیت داخلی نصب میشود و آب گرم مورد نیاز برای این کویل یا از طریق پکیج و یا از طریق موتورخانه تامین می شود که در ادامه به توضیح این دو روش میپردازیم.

یونیت داخلی داکت اسپلیت مجهز به کویل های آب گرم است که هوا را با استفاده از فن از بین کویل ها عبور می دهد

و هوای گرم مورد نیاز برای ساختمان را تامین می کند.

آب گرمی که برای عملکرد گرمایشی این سیستم مورد نیاز است از موتورخانه فراهم می شود

و توسط پمپ به کویل ها فرستاده می شود، در این سیستم نیازی به لوله کشی و رادیاتور در ساختمان نیست زیرا فن ها با عبور دادن هوا از کنار کویل ها باعث گرم شدن آن شده و در نتیجه این هوا از طریق کانال ها در بخش های مختلف ساختمان توزیع شده و فضای آن را گرم می کند.

در ادامه مقاله نحوه سرویس داکت اسپیلت قد داریم که نحوه عیب یابی داکت اسپیلت را نیز بررسی کنیم، پس اگر علاقه مند به یادگیری سرویس داکت اسپیلت هستید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

 

عیب یابی داکت اسپیلت

عیب یابی داکت اسپیلت نیازمند دانش فنی و تخصص در این زمینه می باشد و هر شخصی بدون داشتن مهارت و دانش کافی قادر به عیب یابی و سرویس و تعمیر داکت اسپیلت نمی‌باشد، ممکن است موجب وارد آمدن آسیب های جدی به داکت اسپیلت گردد.

در این قسمت از مقاله نحوه سرویس داکت اسپیلت می خواهیم مهمترین عواملی که باعث بروز عیب در مدل های مختلف داعش اسپیلت می شود را بررسی کنیم.

 

عیب یابی روشن نشدن دایرکت اسپیلت

روشن نشدن داکت اسپیلت می تواند به خاطر عوامل زیر باشد :

برق نداشتن پریز معیوب، بودن سیم رابطه داشته اسپیلت، خرابی کلید اصلی داکت اسپیلت و قطعی سیم های رابط

 

رفع عیب روشن نشدن دایرکت اسپیلت

پس از بررسی برق دستگاه و اطمینان از سالم بودن آن توسط ولت متر میزان برق ترمینال اصلی را بررسی نمایید و در صورت عدم وجود ولتاژ در ابتدا دوشاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید

و در بعضی از مدلهای داکت اسپیلت دارای کلید قدرت می باشند که خرابی کلید قدرت موجب عدم وجود فاز در مدار و عدم روشن شدن داکت اسپیلت می‌شود

و برای بررسی سلامت کلید قدرت ابتدا دوشاخه را از پریز جدا نموده و سپس به کمک یک اهم متر آن را بررسی نمایید.

 

عیب یابی کمپرسور داکت اسپیلت

علل بروز عیب در کمپرسور داکت اسپیلت :

قطعی فاز یا نول کمپرسور داکت اسپیلت

عدم اتصال سیم های رابط به برق

خرابی ترموستات داکت اسپیلت

قلعه اورلود داکت اسپیلت

خرابی کمپرسور داکت اسپیلت

رفع عیب کمپرسور داکت اسپیلت

بررسی اتصالات سیم های رابط داکت اسپیلت، چک کردن سلامت ترموستات به کمک اهم متر در صورت خرابی ترموستات آن را تعویض نمایید

در صورت عدم اتصال کنتاکت های اورلود داکت اسپیلت موتور فن روشن میشود ولی کمپرسور فعالیت نمی کند، بهتر است کمپرسور داکت اسپیلت را زمانی که به برق متصل است بررسی نمایید

در صورت خرابی خازن با حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد ولی به راه نمی‌افتد.

چرا خروجی باد داکت اسپلیت یخ می‌زند؟

در پاسخ به این سوال می‌گویم که فن خراب شده است و باد سرد را به بیرون منتقل نمی‌کند و هوای خنک در یک قسمت مانده و باعث یخ زدن خروجی باد می‌شود.

در این حالت باید تعمیر داکت اسپلیت را انجام داده و فن را تعویض و یا تعمیر کنید.

از جمله سیستم های تهویه مطبوع که این روزها به دلیل مصرف برق کمتر و جایگزینی مناسب بدون اشغال فضای منزل بسیار پرطرفدارتر از سایرین محسوب میشود ، داکت اسپلیت است.این سیستم تهویه در عملیات تبیرد کاملا مشابه اسپلیت های معمولی عملکرده و اقدام به خنک سازی فضای مورد نظر میکند.تفاوت داکت اسپلیت با اسپلیت های معمولی در حالت گرمایشی آنهایست.داکت اسپلیت در حالت گرمایشی از جریان همرفتی استفاده کرده و مطابق شوفاژ عمل میکند.

در حالت گرمایش داکت اسپلیت هوای محیط وارد کانال‌هایی شده و در مجاورت لوله‌های مسی آب گرم قرار میگیرد که این لوله های آب گرم سبب گرم‌شدن هوای داخل کانال شده و سپس به‌وسیله دمنده‌های تعبیه شده در دستگاه، این هوا به داخل منزل یا محل کار تزریق می‌شود.

داکت اسپلیت نیز مانند اسپلیت ها از دو تکه یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده که یونیت داخلی این سیستم تهویه مطبوع برخلاف اسپلیت ها به صورت توکار نصب میشود.در مقاله نصب داکت اسپلیت به صورت کامل به نحوه اجرای این عملیات اشاره کرده ایم.

 

عیب یابی و تعمیر داکت اسپلیت :

مهم‌ترین بخش در زمینه تعمیرات عیب‌یابی و تشخیص به‌موقع علت بروز مشکل است.به یاد داشته باشید که در برندهای مختلف ایجاد یک مشکل خاص ممکن است به دلایل متفاوتی باشد و نمی‌توان برای تمامی برندها یک عملکرد یکسان داشت.

در سیستم داکت اسپلیت بیشترین وظیفه به عهده کندانسور و گاز مبرد است و بیشتر عیب‌یابی‌ها باید از قسمت یونیت خارجی صورت گیرد.

در سیکل داکت اسپلیت گاز مبرد در کنداسور دستگاه با استفاده از انرژی تولید شده به گاز خنک‌کننده تبدیل می‌شود و توسط لوله‌کشی انجام شده بین دو یونیت داخلی و خارجی به یونیت داخلی منتقل و شروع به خنک‌کردن محیط می‌کند.

 

در زمان عیب یابی سیستم داکت اسپلیت به چه نکاتی توجه کنیم؟

قطع شدن برق داکت اسپلیت

مشکل در ریموت کنترل داکت اسپلیت

کاهش قدرت خنک کنندگی دستگاه

ایجاد صدای زیاد از یونیت ها

توجه به عملکرد فن دستگاه

میزان برق مصرفی دستگاه

توجه داشته باشید قبل از انجام هرکاری بر روی داکت اسپلیت خود ابتدا برق دستگاه را قطع کنید.

 

مشکلات رایج در زمینه سرمایشی داکت اسپلیت :

 تجمع ذرات گرد و غبار در فیلترهای یونیت داخلی

 کمبود گاز مبرد

 نقص فن داکت اسپلیت

 خرابی قطعات کمپرسور و موتور

 کار نکردن ترموستات

 

ایجاد مشکل در هر یک از موارد بالا باعث عملکرد نادرست و کاهش راندمان کاری داکت اسپلیت خواهد شد.

توجه داشته باشید ، سرویس داکت اسپلیت از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه های تعمیراتی در دستگاه شما جلوگیری میکند.تعمیر یونیت داخلی داکت اسپلیت

 

زمان مناسب برای سرویس کولر گازی

کولر گازی از جمله لوازم خانگی و تجاری می باشد که در شروع فصول گرم و سرد نیاز به سرویس دارد. بدلیل هزینه ی بالای میزان مصرف برق کولر گازی و در عوض هزینه ی پایین گاز شهری به طور معمول در زمستان از کولر گازی استفاده نمی شود. بنابراین به صورت کلی سرویس کولر گازی در فصل بهار و تابستان متداول تر است.

توجه داشته باشید این یک نکته ی بسیار مهم است که سرویس به موقع علاوه بر اینکه به مقدار زیاد در راندمان دستگاه (مصرف برق، سرعت بالا در خنک کردن) تاثیر دارد از خرابی قطعات بخصوص کمپرسور (موتور دستگاه) جلوگیری می کند.

 

آموزش سرویس کولر گازی

با وجود این که شرايط جوي تغيير كرده است و تازه ابتداي بهار است ولي هوا رو به گرما رفته و یکی از موضاعات داغ خانواده‌ها درباره کولرها است و انواع و اقسام سرچ‌ها در اینترنت مربوط به نصب، تعمیر یا سرویس کولرهای گازی و آبی در مناطق گوناگون تهران و شهرهاي ديگر است. ما هم در اين باره لازم دانستیم تا نکاتی را پیرامون انواع گوناگون کولرهای گازی، نصب کولر گازی، نصب اسپیلت و سرویس کولر گازی و اسپلیت قبل از استفاده از آن بیان کنیم.

 

اموزش سرویس کولر گازی

سال‌هاي طولاني است كه برای رهایی از گرمای بيش از حد و همين طور طاقت فرسا و رو به ازدياد زمین، از روش‌های مختلفی بهره برداري می‌کنیم و چيزي حدود صد سالی نيز است که کولرهای آبي و سپس گازي وارد منازل مردم شده است. انواع کولرهای آبی و گازی، مدل ‌های گوناگون اسپیلت‌ ها، انواعی از کولرها هستند که ما از آن ها براي خنک نمودن محيط خانه‌هاي خود استفاده می كنيم تا در فصل تابستان و گرم از خنکی لذت ‌بخش آن استفاده کنیم.

اگر درباره نحوه عملکرد کولر گازی به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مقاله “نحوه کار کولر گازی”  را مطالعه نمایید.یکی از انواع اين وسيله هاي سرمايشي در واقع کولرها هستند. همان طور که بيان شد کولر گازی نيز يكي از مدل هاي جديد اين وسايل سرمايشي است که در انواع مدل‌ها و برندها ساخته می‌شوند و روز به روز هم در کیفیت ‌ها، شکل و نوع ‌های مختلف تغییر و توليد می‌یابند.

 





:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: